2015 was een veelbewogen jaar. De vluchtelingencrisis, de onrust in de wereld en het uitblijven van een passend en humaan antwoord op de problematiek rond mensen zonder verblijfspapieren in Nederland stelden ons voor nieuwe uitdagingen. Uitdagingen waarop wij als organisatie een passend antwoord hebben getracht te formuleren. Een greep uit de resultaten:

Zorgrecht
Wij ontvingen een extra financiële toekenning van de Nationale Postcode Loterij van ruim 1 miljoen euro voor de ontwikkeling van de zorgbus. Eind 2015 lanceerden we deze, met de zorgbus kunnen wij veel meer mensen bereiken en bemiddelen naar reguliere zorg. In onze reguliere spreekuren zagen wij bijna 1400 mensen. Van de gemelde toegangsproblemen konden wij 88% succesvol bemiddelen naar reguliere zorg.

Solidariteit Europa
In het najaar van 2015 waren medische teams van Dokters van de Wereld Nederland aanwezig in Griekenland op de eilanden Lesbos en Chios, waar zij medische hulp aan aangekomen migranten boden. In totaal hebben wij 15.000 consulten gegeven.

Operatie Glimlach
Door de onrust in Bangladesh en de ebola epidemie in Sierra Leone hebben wij vier van de zes missies moeten annuleren. In Tanzania hebben we de mogelijkheden voor nieuwe missies onderzocht. We hopen ook daar in de toekomst kinderen en (jong) volwassenen met een hazenlip of ernstige brandwonden te kunnen opereren. In totaal hebben wij in 2015 46 operaties uitgevoerd.

In ons jaarverslag vind je naast een uitgebreide verantwoording, persoonlijke verhalen uit het veld. Ons jaarverslag kun je hieronder downloaden. Laat ons weten wat je ervan vindt!